M-am
născut într-o familie de intelectuali atei. În primii ani am fost crescut de
bunici, creştini ortodocşi. Bunica a fost cea care m-a învăţat câteva rugăciuni
şi să mă închin. De altfel, la insistenţele ei m-au botezat părinţii.
Când
mă lua cu ea la biserică, obişnuiam să privesc îndelung chipurile acelea grave
zugrăvite pe pereţi, candelele şi veşmintele ciudate ale preotului. Mă întrebam
cine sunt oamenii aceia de i-au zugrăvit pe pereţi.
Odată
cu începerea şcolii, am fost crescut de părinţi şi, din cauza convingerilor lor
ateiste, tot ce mă învăţase bunica s-a şters. Crescând, am adoptat şi eu
ateismul părinţilor şi al societăţii comuniste. Am devenit chiar foarte convins
că Dumnezeu nu există, că Iisus este un mit bun pentru cei slabi de minte şi că
toate lucrurile din natură au o justificare evoluţionistă. Râdeam de străbunica
mea atunci când îmi spunea că Dumnezeu e cel ce face plantele să crească.
Pentru mine, plantele creşteau datorită apei din pământ.
Copilăria
tihnită, cu scoală şi vacante împreună cu părinţii la munte şi la mare, s-a
sfârşit în clasa a şasea, când între părinţi au început să apară neînţelegeri.
Au urmat nişte ani dificili, un divorţ şi decesul mamei. La 14 ani eram un
cinic; tot ce era frumos pe lume era o prostie.
În
decembrie 1989 a avut loc lovitura de stat. Aveam 17 ani, eram elev de liceu şi
ascultam heavy-metal. În ţară începuseră să sosească misionari ai diferitelor
culte originare din America, aducând cu ei Nou Testamente protestante. Am
intrat şi eu în posesia unuia şi am început să-l citesc, din curiozitate
intelectuală. Deşi pentru mine Iisus Hristos era un mit, mi-au plăcut cuvintele
Lui din cărticica misionarilor.
În
acea perioadă (clasa a 11-a) am avut un vis despre sfârşitul lumii. Este posibil
să fi fost indus de lecturile mele, cu toate că nu aveam nici o preocupare faţă
de scenarii apocaliptice. Iisus şi poveştile din Biblie despre sfârşitul lumii
erau... poveşti.
În
vis, se făcea că lumea se sfârşea printr-un cutremur continuu, care aducea cu
el inundaţii şi incendii. Eram chiar în casa în care locuiam şi priveam pe
fereastră blocurile din vecinătate care cădeau unul după altul. Pe străzi apa
era până la brâu şi ducea cu ea tot ce lua din casele şi blocurile dărâmate.
Afară ploua, iar eu ţineam în geam o bucată de placaj pentru a nu intra apa în
casă. Deja se prăbuşiseră două laturi ale blocului nostru şi mă aşteptam să
cadă din clipă în clipă şi tronsonul nostru. La radio se difuzau în continuu
ştiri din întreaga lume despre pagubele umane şi materiale. Ce vedeam eu pe
fereastră se petrecea în lumea întreagă. Atunci am auzit o voce care venea de
sus, din tavanul camerei, parcă din tot tavanul, nu dintr-un punct. Nu era nici
tare, nici înceată, nici de bărbat, nici de femeie. Mi-a spus să nu-mi fie
frică, pentru că eu nu voi păţi nimic. Deşi nu credeam în Dumnezeu, am
recunoscut vocea Lui. Am rămas liniştit, preocupat să nu intre ploaia de afară
în casă. Aşa s-a terminat visul. M-a impresionat foarte mult (de aceea şi acum,
după atâţia ani, mi-l amintesc în detaliu), însă nu m-a convins de existenta
lui Dumnezeu. Am rămas în continuare un cinic şi un rebel.
În
anul trei de facultate am
trecut printr-o decepţie sentimentală, iar o rudă apropiată mi-a recomandat un
coleg de serviciu capabil să-mi dea nişte sfaturi. Numele lui era Ioan Panican
şi, în timpul liber, era misionar neoprotestant. Deşi era penticostal,
călătorea în toată ţara şi era primit să predice în toate adunările neoprotestante.
Am acceptat să mă întâlnesc cu acest ins,
discuţiile noastre fiind axate în
general pe credinţă. Mi-a vorbit frumos despre Dumnezeu şi, cu ajutorul lui,
lucrurile citite de mine în Noul Testament au început să capete un sens.
1.Convertirea
După câteva săptămâni, m-a invitat să fac o călătorie cu el la Timişoara
şi acolo, într-o adunare baptistă, în urma "chemării la pocăinţă"
lansată de un predicator american, am spus în fata celor prezenţi că îl primesc
pe Iisus în inima mea şi că vreau să încep o viată nouă alături de El. Am
primit o Biblie. M-am întors la Bucureşti, considerând că acum eram creştin şi
că Dumnezeu îmi făcuse un mare har că m-a scos din viata falimentară în care
trăisem până atunci. Mai mult, simţeam că am o identitate nouă: eram baptist. Aceste lucruri s-au
petrecut în ianuarie 1994.
În
Bucureşti am frecventat pentru vreo şase luni o adunare baptistă. Sosirea mea
acolo a trecut destul de neobservată, deşi în unele adunări neoprotestante
noilor veniţi li se acordă o atenţie aparte.
În perioada
aceea am citit toată Scriptura, precum şi alte cărţi, şi am aflat de existenţa
altor culte neoprotestante - inclusiv de cei care credeau că pogorârea Duhului
Sfânt de la Cincizecime poate avea loc şi astăzi: penticostalii. Am devenit
curios în privinţa manifestărilor neobişnuite, atribuite de penticostali
Sfântului Duh.
2."Botezul
cu Duhul Sfânt"
În
vara lui 1994 am mers cu alţi
tineri baptişti într-o tabără în Munţii Hateg. Acolo am întâlnit un grup aparte
de englezi, veniţi în România pentru a renova un cămin de copii. Stăteau
deoparte, fără a comunica prea mult cu noi şi am înţeles că, deşi erau şi ei
"născuţi din nou", aveau o credinţă diferită de-a noastră.
La un
botez al unor adulţi, organizat într-un sat din zonă, i-am auzit pe englezi
rugându-se într-o limbă pe care nu o înţelegeam. Am intrat în discuţie cu ei,
întrebându-i despre acea limbă. Mi-au spus că aceea era aşa-numita
"vorbire în limbi" şi că, dacă cred că Cincizecimea din Faptele
Apostolilor poate avea loc şi pentru mine, Dumnezeu îmi va da şi mie darul
vorbirii în limbi.
În
acea seară m-am întâlnit cu ei într-o cameră din tabără. Stăteau în picioare în
jurul meu, având mâinile aşezate pe mine. La început s-au rugat în limba
engleză, ca apoi să înceapă să vorbească în alte limbi. Mă rugam şi eu ca
Dumnezeu să-mi dea darul vorbirii în alte limbi. Văzând că nu se întâmplă
nimic, am început să obosesc. Ei se rugau în continuare. Am continuat şi eu să
mă rog. La un moment dat am simţit că limba română este insuficientă pentru a
exprima ce voiam să-i spun lui Dumnezeu. Am început să mă rog în limba engleză,
deşi evident, nu vorbesc engleza mai bine decât româna, care este limba mea
maternă. După câteva clipe şi engleza a devenit "insuficientă".
Atunci am simţit că porneşte din mine, din piept, o limbă pe care nu o
controlam cu mintea (raţional sau gramatical). Nu eram în transă, căci eram
perfect lucid. Mă auzeam vorbind foarte repede într-o limbă care părea să iasă
singură din mine. Cunoşteam însă "ideea" acelor cuvinte. Eram atât de
lucid, încât am început să zâmbesc la neobişnuitul situaţiei. Nu pot spune cât
a durat rugăciunea. Ne-am oprit cu toţii, ei confirmându-mi că am primit darul
vorbirii în alte limbi. Mi-au făcut cadou o Biblie.
M-am
întors în camera unde era grupul meu din Bucureşti. Am intrat şi m-am aşezat pe
un pat, nedorind să le povestesc experienţa de care tocmai avusesem parte. În
mijlocul discuţiei pe care o aveau, o fată m-a întrebat: "Ce e cu
tine?" Nu am înţeles la ce se referă. "Ai... ceva pe faţă, nu ştiu,
aşa, o..." Le-am povestit atunci experienţa mea. La sfârşit s-a lăsat
linişte. Ei erau baptişti şi, potrivit învăţăturii lor, nu credeau în vorbirea
în limbi şi în celelalte lucruri specifice penticostalilor.
3.Penticostal
Am
revenit în Bucureşti şi am început să frecventez o adunare penticostală.
Această adunare era diferită de cea baptistă din toate punctele de vedere. Am
fost repede înconjurat de tineri de vârsta mea şi m-am integrat într-un grup.
Am început să aprofundez doctrina penticostală şi, în general, pe cea neoprotestantă.
După câteva luni, m-am (re)botezat. Acum eram penticostal.
Pastorul
adunării, Ioan
Ceuţă, zis Marinel, fusese exclus din cultul penticostal iar acum
reprezenta (şi reprezintă) în România o ramură penticostală internaţională
diferită de restul penticostalilor din ţară. El m-a încurajat să devin student
la o "şcoală biblică" înfiinţată de el, ceea ce am şi făcut. În acea
perioadă am început să predic în adunări, atât în Bucureşti, cât şi în ţară. Am
decis însă, după câteva luni, să renunţ la acele "studii biblie". Cu
cât îl cunoşteam mai bine, cu atât mă îndoiam mai mult de onestitatea pastorului
Ceuţă şi, din precauţie, am decis că este bine să nu mă leg prea tare de
sistemul creat de el: biserica lui, cultul lui, "facultatea" lui
(neacreditată)...
A fost
o perioadă frumoasă, cu mulţi prieteni, cu activităţi şi pasiuni comune. După mai bine de un an, odată cu
schimbarea domiciliului meu, am părăsit adunarea pentru o alta, tot
penticostală. Aici am dorit să rămân anonim şi cât am mers acolo, vreme de
jumătate de an, nu am legat prea multe prietenii cu tinerii de acolo.
Am
păstrat legătura cu tinerii din adunarea lui Ceuţă şi am aflat cu surprindere
că, după plecarea mea, acesta pusese în circulaţie diverse minciuni despre mine
în scopul discreditării mele în fata tinerilor. Când prietenii mei l-au
întrebat de unde ştie acele lucruri şi ce dovezi are, el nu a putut da nici un
răspuns.
Trebuie
să spun că "botezul cu Duhul Sfânt", căpătat în tabăra din Munţii
Haţeg, nu a produs nici o schimbare în viaţa mea. Singura diferenţă era o
mândrie subtilă că acum făceam parte din grupul celor din "au Duhul"
din adunare. Vorbirea în limbi s-a stins după numai câteva luni de la acel
"botez".
Pentru
adevăr, trebuie să spun că acele zvonuri care circulă pe seama penticostalilor,
despre presupuse lucruri sexuale necurate pe care le-ar săvârşi membrii acestui
cult, sunt neîntemeiate. Asemenea zvonuri au fost puse în circulaţie de
comunişti, ca un mijloc de a discredita acest cult. Tot potrivit comuniştilor,
adventiştii răpeau şi sacrificau copii.
4.Îndoieli
În cei
trei ani de la momentul din adunarea baptistă din Timişoara aprofundasem
învăţătura neoprotestantă, cu accent pe felul în care este tratată problema
păcatului. Fusesem învăţat că dacă faci un păcat, este suficient să i-l
mărturiseşti lui Dumnezeu într-o rugăciune rostită în baza versetului de la 1
Ioan 1:9, păcatul tău fiind astfel iertat. Dacă păcătuiai din nou,
făceai la fel. Lucrurile aveau o rezolvare simplă, iar eu trebuia numai să cred
că Dumnezeu îmi iartă acel păcat odată ce i-l mărturiseam.
Cu
timpul, observând că viata mea personală nu se îmbunătăţeşte şi că Harul
transformator al lui Dumnezeu întârzie să-şi facă vizibile roadele, am început
să mă îndoiesc că problema păcatului poate fi rezolvată printr-o soluţie atât
de superficială. Deşi în adunările neoprotestante se repeta sistematic că Iisus
este prietenul nostru, pentru mine această amiciţie cu Jesus nu se
potrivea cu ceea ce învăţasem despre dumnezeirea Lui. Treptat mi-am pierdut
încrederea în formula "1 Ioan 1:9" de îndepărtare a păcatului (o
îndepărtare teoretică, nu reală). Eram acelaşi om păcătos ca la început, iar
formula neoprotestantă nu mă mai liniştea deloc.
5.Un
capăt de drum: "Părtăşia"
După
vreo patru ani de cunoscut diferite adunări neoprotestante, mi-am pierdut
încrederea în infailibilitatea credinţei neoprotestante. Convorbiri cu diferite
secte, mai mult sau mai puţin extreme, cu martorii lui Iehova şi cu mormonii,
mi-au completat imaginea ofertei religioase de pe piaţă.
Aveam
nevoie de altceva, însă nu ştiam prea bine ce. Voiam adevărul, însă nu aveam o
idee prea clară despre cum arăta acel "adevăr". Discernământul mi se
baza pe criterii relative şi mereu în schimbare.
După o
perioadă de câteva luni de frământări, nişte prieteni m-au invitat să vin la
adunarea unde mergeau ei. Mi-au vorbit despre lupta cu păcatul şi am acceptat
să merg unde mergeau ei. Aşa am descoperit Părtăşia.
Această
grupare religioasă apăruse la începutul secolului 20 în Norvegia (unde poartă
numele de Prietenii lui Smith).
Adunările din România se aflau sub coordonarea unor germani. În Bucureşti, cei
mai mulţi membri erau proveniţi din alte culte. Deşi învăţătura religioasă de
aici semăna mult cu cea specifică grupărilor neoprotestante, spre deosebire de
acestea, aici se afirma că mântuirea omului nu este efectivă atât timp cât omul
nu manifestă o voinţă de a conlucra cu Harul lui Dumnezeu pentru îndepărtarea
păcatelor din viaţa lui. Această idee a luptei cu păcatul era esenţa predicilor
lor. În acelaşi timp, pe cât de înfierbântate erau predicile lor împotriva
păcatului, pe atât de extremişti erau în opiniile faţă de celelalte culte
neoprotestante şi faţă de Biserica Ortodoxă. Ei erau aleşii lui Dumnezeu, erau
purtătorii Luminii, iar ceilalţi nu erau decât nişte prostituate religioase. Pe
cale de consecinţă, acest extremism faţă de cei din afara grupării lor conducea
la probleme de relaţionare şi comunicare cu lumea în general. Dezechilibre
comportamentale erau justificate prin "râvna pe cale" şi prin
"lupta cu păcatul".
Am
observat de la început diferenţa de învăţătură între ei şi celelalte culte
neoprotestante. Acest lucru mi-a produs o impresie bună şi m-am decis să merg
în continuare acolo. M-am integrat în comunitatea lor şi tot aici am cunoscut-o
pe cea care avea să-mi devină soţie. Deşi, pe măsură ce trecea timpul, vedeam
tot mai multe lucruri specifice cultelor neoprotestante (fariseism, învăţături
contradictorii, probleme de ierarhie în congregaţie, conflicte tineri-bătrâni),
mi-am propus să le ignor şi să-mi văd de lupta cu păcatele din viaţa mea. În
general, predicile - puternic emoţionale şi isterizante în acelaşi timp -
abăteau atenţia eventualilor sceptici.
6.Aceeasi Marie,alta palarie
La un
an de la sosirea mea, în Părtăşie s-a petrecut un incident relevant pentru
mine. După modelul jocurilor politice şi a partidelor din România, o mână de
tineri au organizat "debarcarea" bătrânilor şi s-au făcut şefi ai partidei.
Considerând că lucrurile nu merg cum trebuie sub vechea conducere, ei au
organizat o "lovitură de palat". Timp de câteva luni adunarea a fost
scindată. Eu am rămas în tabăra "bătrânilor", a conservatorilor.
Lucrurile au fost oarecum tranşate atunci când responsabilul german pentru
România a decis că tinerii au dreptate. Decizia a fost arbitrară, luându-se în
Germania, fără nici o vizită sau discuţie cu cei implicaţi la faţa locului.
Această
întâmplare mi-a arătat că dincolo de declamaţiile lor privind lupta cu păcatul,
totul nu era decât o aparenţă sub care orgoliile şi ambiţiile personale
"din lume" tronau nestingherite. Duhul de dezbinare specific
neoprotestanţilor era la lucru şi aici.
Tinerii
ajunşi conducători de partidă au implementat un management religios mult mai
eficient şi mai captivant, în comparaţie cu cel anost al bătrânilor detronaţi.
Adunările au început să fie condimentate cu mese festive şi cu scenete
religioase, spre deliciul copiilor.
Împăratul
era din nou gol. Deşi eram de acord cu Părtăsia în privinţa luptei cu păcatul,
căile lor şi duhul în care umblau ei nu aveau nimic comun cu simplitatea lui
Hristos. În cele din urmă am încetat să mai frecventez locul acela,
sfătuind-o însă pe soţia mea să continue dacă vrea, deoarece nu voiam ca ea să
ia decizii influenţată de mine.
Am
intrat într-o criză. De întors în adunările baptiste sau penticostale nici nu
putea fi vorba, odată pentru că era un pas înapoi, apoi pentru că şi pe acestea
le criticasem intens cât timp mersesem în Părtăşie.
Decizia
de a nu mai frecventa nici o adunare nu a fost uşoară. Atunci când eşti învăţat
că întâlnirile regulate cu "fraţii", participarea la adunări şi un
anume fel de comportament reprezintă laolaltă "credinţa", renunţarea
la aceste forme exterioare îţi dă sentimentul că-ti pierzi credinţa. Ştiam că
ceilalţi spuneau despre mine că "am căzut de la credinţă" şi că
"m-am întors în lume". Întorcându-se duminica de la adunare, soţia
mea îmi povestea amuzată despre felul compătimitor în care o priveau acum cei din
adunare. Era un fel de văduvă de război. Uneori o întrebau despre mine ca şi
cum eram pe moarte sau chiar murisem. Când ea le răspundea însă că sunt bine,
ei se mirau şi clătinau neîncrezători din cap. Trebuia deci să-mi revin din
toată intoxicarea cu propagandă neoprotestantă şi să stau singur în picioare.
Foarte mulţi dintre neoprotestanti stau în acele adunări pentru că ele le oferă
o formă de viată socială. Adunarea acţionează ca un "ţarc" care le
susţine "credinţa". Izolându-se de societate şi de ceilalţi oameni,
ei ajung deseori să confunde manifestările lor bizare cu credinţa. Lipsindu-le
trăirea interioară autentică, ei simt nevoia să se îmbrace cu frunze asemenea
lui Adam, pentru a se încredinţa pe sine că sunt credincioşi. Înconjurându-se
de asemenea lucruri, cad repede în auto-înşelare şi în păreri de sine. Acestea
şi cu ţarcul adunării în care-şi petrec viata socială sunt un paravan care-i
împiedică să se vadă aşa cum sunt. Cunosc oameni care, după prăbuşirea (la
nivel psihologic) a acestui ţarc, au căzut într-un soi de letargie şi stare
vegetativă. "Credinţa" lor a murit.
Am
stat deci acasă câteva luni de zile, rugându-l pe Dumnezeu să-mi îndrepte paşii
unde crede El de cuviinţă.
7.Întâlnirea
cu Ortodoxia
În
anul 2000, Dumnezeu mi-a trimis un coleg de serviciu pe nume Bogdan Bucur. Era
absolvent al Facultăţii de Teologie Ortodoxă şi era complet diferit de ceilalţi
colegi, prin răbdare, atitudini şi firea liniştită. Am început să discut cu el
despre credinţă, dorind să-l evanghelizez. Mă asculta cu atenţie, îmi răspundea
şi el. Treptat, am început să recunosc în inima mea că as vrea să fiu ca el.
Aveam o invidie aparte pe felul lui de a fi. Asta a făcut ca toată campania mea
de evanghelizare, care-l avea ca obiect, să se desumfle. Predicarea mea a fost
înghiţită de trăirea lui. Când am vrut să-i împrumut să citească
"Călătoria pelerinului" de John Bunian (o carte foarte apreciată de
protestanţi), el mi-a împrumutat "Pelerinul rus". Diferenţa între
cele două cărţi este că prima e o ficţiune, pe când a doua e o realitate. Mi-a
împrumutat apoi "Viaţa Sfântului Arsenie Capadocianul" şi alte câteva
cărţi. Am rămas uimit de profunzimea şi de aspectul practic al credinţei
ortodoxe.
De
fapt, întâlnirea mea cu credinţa ortodoxă avusese loc ceva mai devreme, pe când
încă frecventam Părtăşia. Cel mai bun prieten al meu, un baptist, avusese la un
moment dat de tradus şi compilat nişte materiale pentru un om de afaceri
baptist care dorea să scrie o carte despre cartea Apocalipsei. Printre acele
materiale erau şi scrieri escatologice ortodoxe.
El
mi-a împrumutat o cărticică numită "Viata monahilor din Egipt". Îl
impresionase şi pe el foarte mult, însă se scuturase repede de acea impresie,
amintindu-şi că el e baptist şi temându-se, cred, de consecinţele avansării pe
acel drum. Pe mine cartea aceea m-a prins bine de tot. Ce am citit acolo nu
văzusem şi nici măcar nu auzisem predicat în nici o adunare neoprotestantă din
câte cunoscusem. Acelaşi prieten mi-a împrumutat cartea "Evanghelia
necunoscută", scrisă de un teolog rus, Dmitri Merejkovski. Prin ea am
început să înţeleg ce este acea Sfântă Tradiţie a ortodocşilor.
Astfel,
în anul 2000, după ce Dumnezeu mi l-a trimis pe Bogdan Bucur, care mi-a
împrumutat şi el nişte cărţi ortodoxe, de Bobotează a bătut la uşa mea preotul
de la biserica ortodoxă din cartier. I-am deschis şi i-am spus spus că nu-l
primesc pentru că eu sunt "sectant". Mi-a zâmbit şi m-a întrebat de
ce spun că sunt sectant. I-am spus că acesta este cuvântul folosit de ortodocşi
pentru a-i desemna pe cei de altă credinţă. Mi-a aşa: "Să nu mai spui
niciodată că eşti sectant. Asta înseamnă a deforma adevărul despre Dumnezeu,
ceea ce e foarte grav. Apoi, tu nici nu arăţi, nici nu vorbeşti ca un sectant.
Un iehovist de la etajul patru mi-a spus că sunt fiu al Satanei şi că nu există
Crăciun". Mi-a spus că i-ar place să mai stea de vorbă cu mine şi m-a
invitat să-l vizitez la biserică.
Timp
de aproape jumătate de an, citind şi discutând cu părintele Dinu - acesta era
numele preotului - şi cu colegul de serviciu, m-am apropiat de bogăţia
spirituală a Bisericii Ortodoxe. Printre altele, am fost foarte surprins să
aflu că creştinii din vechime nu credeau în "răpirea celor
credincioşi" sau în "împărăţia de o mie de ani", doctrine
fundamentale pentru neoprotestanti.
Am
început să vin la slujbă la biserica unde slujea părintele Dinu. Nu înţelegeam
nimic din Liturghie. Veneam mai mult pentru a-l asculta pe el predicând. Îl
ascultam cu urechi protestante, aprobând şi dezaprobând, după caz, cele ce
auzeam. Bogdan mi-a explicat Sfânta Liturghie şi mi-a dat o carte cu tâlcuirea
ei.
Atmosfera
pe care o vedeam acolo era foarte diferită de cea cu care eram obişnuit în
adunările neoprotestante. Aici oamenii păreau să nu se cunoască între ei. În
plus, vedeam gesturi de răutate când unul ocupa scaunul altuia sau îl împingea
mai mult sau mai puţin voit. Relaţiile dintre oameni, alături de anumite
aspecte doctrinare, au reprezentat o piedică pentru mine. Eram însă atras şi
doream să cunosc mai multe pe linia celor citite în cărţile menţionate mai sus.
Părintele
Dinu mi-a spus că nu ar trebui să vin la biserică pentru oameni, ci pentru
Dumnezeu. Mi-am amintit de pasajul din Evanghelie care descrie aducerea lui
Iisus la Templu la vârsta de 12 ani. Am revăzut în mintea mea mulţimea care venea
din toate colturile tării la Ierusalim, care se îmbulzea să intre în Templu.
Oameni care nu se cunoşteau între ei şi care aveau felurite inimi şi gânduri.
Printre ei însă erau şi Maica Domnului, Iosif, bătrâna Ana şi proorocul Simeon.
Din
afara Bisericii multe lucruri îmi păreau de neînţeles şi fără rost. În
Scriptură, cei care ascultau pildele lui Iisus nu le înţelegeau, căci erau
"afară". Atunci când "au intrat" în Biserică la
Cincizecime, li s-au deschis ochii şi au înţeles.
8.Întoarcerea
Întrucât
lista întrebărilor mele doctrinare era foarte lungă, părintele Dinu m-a sfătuit
să merg în concediu la mănăstirile din Moldova, unde voi putea sta de vorbă pe
îndelete cu călugării de acolo.
Aşa am
ajuns în vara lui 2000 la Mănăstirea
Neamţ. Eram un tânăr neoprotestant dornic să afle răspunsul la multe
întrebări.
M-am
dus la tânărul călugăr de la poarta mănăstirii şi l-am întrebat cu cine as
putea sta de vorbă despre credinţă. M-a îndrumat în biserica mare a mănăstirii.
Aici l-am întâlnit pe părintele Serafim. Dându-şi seama din primele mele
cuvinte că nu sunt ortodox, nu a fost foarte doritor să-mi răspundă la
întrebări. Totuşi, spre surprinderea mea, mi-a citat un psalm în traducerea
protestantă a lui Cornilescu, redându-mi apoi şi traducerea ortodoxă, mai
duhovnicească şi mai plină de miez, după părerea lui.
Discuţia
a fost scurtă, el fiind reticent a discuta cu mine. M-am întors la băiatul de
la poarta mănăstirii, cerându-i să mă îndrume către un alt călugăr. Mi l-a
arătat pe unul care traversa curtea mănăstirii, pregătindu-se să bată toaca
pentru slujbă. Era părintele Vlasie.
M-am
dus la el şi i-am spus că am nişte întrebări despre credinţă şi că as vrea să
stau de vorbă cu el. M-a întrebat dacă sunt ortodox. Când a aflat că nu sunt,
mi-a spus să-l caut a doua zi, când îmi va spune dacă va sta de vorbă cu mine.
A doua
zi l-am găsit abia seara, la ora 10. Am mers cu soţia mea, cu el şi cu încă un
călugăr într-o chilie. Mai întâi le-am spus ce credinţă am eu; le-am vorbit
despre Părtăşie şi despre "lovitura de palat" care m-a făcut să plec
de acolo. Mă ascultau cu interes, comentând uneori cu umor
"ortodoxia" din opiniile mele.
Cei
doi monahi, părintele Vlasie şi părintele Eufrosin, erau nişte persoane
interesante pentru mine. În ciuda descrierii sau imaginii realizate de
neoprotestanţi, nu găseam la ei nici aere de superioritate, nici morga unor
oameni cu preocupări înalte, cum nu găsisem de altfel nici la părintele Dinu
din Bucureşti. Am discutat despre multe – despre icoane şi idoli, despre
închinare şi slujbe bisericeşti. A trebuit să admit că toate răspunsurile pe
care le primeam stăteau în picioare, cu toată obsesia mea protestantă legată de
"biblicitatea" răspunsurilor.
Discuţia
cu ei s-a prelungit până târziu în noapte. La ora 2, când ne-am despărţit,
părintele Vlasie m-a întrebat, mai mult ca o sugestie care nu cerea un răspuns
pe loc, dacă nu as vrea să mă întorc la Ortodoxie.
Traversând
curtea mănăstirii către camera noastră, simţeam în inima mea nevoia şi dorinţa
de a mă întoarce la credinţa dată sfinţilor odată pentru totdeauna, însă mi-era
teamă de cum va reacţiona soţia mea la o asemenea decizie. Am mers în tăcere
unul alături de altul, dar când am am ajuns în cameră, ea mi-a spus, fără nici
o introducere, că ar vrea ca, înainte de a pleca de la mănăstire, să pună
"lucrurile în ordine". Deşi nu participase activ la discuţia cu cei
doi monahi, impresia cu care rămăsese fusese foarte puternică.
A doua
zi am mers amândoi la părintele Vlasie şi i-am spus că vrem să ne întoarcem la
Ortodoxie. Ne-a spus că slujba de întoarcere trebuie oficiată de un episcop,
însă atunci era sosit în vizită la mănăstire IPS Daniel, Mitropolitul Moldovei.
Însoţit de părintele Vlasie, am mers şi am stat de vorbă cu el. Ne-a povestit
că şi el mergea din când în când la penticostali când era copil, însă nu s-a
ferit să se convertească. I-a dat dezlegare unui preot să facă slujba de
Mirungere pentru întoarcerea noastră la Ortodoxie.
Slujba
a avut loc la prânz, urmată apoi de slujba Cununiei. Ca naşi i-am avut pe
părinţii lui Vlasie, care erau şi ei zilele acelea la mănăstire. Acestea se
petreceau în luna iulie a anului 2000.
După
cununie, părintele Vlasie m-a întrebat de când eram căsătorit cu Cornelia şi de
ce nu aveam copii. Soţia mea pierduse o sarcină şi fiecare doctor la care
fusese îi prescrisese un alt tratament. Hotărâsem să aşteptăm un diagnostic
definitiv. Părintele Vlasie mi-a răspuns atunci să nu ne mai facem griji, că de
acum lucrurile aveau să fie în regulă.
Ceea
ce s-a şi întâmplat. L-am crezut pe cuvânt, am mers prin credinţă şi peste un
an, cu ajutorul Maicii Domnului şi al rugăciunilor părintelui Vlasie, ni s-a
născut Mihai.
Am
petrecut o săptămână la mănăstirea Neamţ. Am putut să gust pentru prima oară
din duhul sfinţilor şi să văd ce înseamnă cu adevărat lupta cu păcatul. Nu am
întâlnit nici oameni cu vorba mieroasă, nici învăţături interesante extrase din
Biblie ca iepurii din pălăria scamatorului. Nimic care să izbească ochiul sau
care să îmbie pământeşte.
9.Astăzi
Întoarcerea
mea la Ortodoxie s-a petrecut în anul 2001. Anii petrecuţi în grupările
neoprotestante m-au ajutat să învăţ multe lucruri folositoare despre Dumnezeu,
Iisus Hristos, mântuire, istoria Bisericii şi altele. Aceste lucruri îşi găsesc
acum plinire în Biserica Ortodoxă, căpătând un sens nou, duhovnicesc.
Aşa cum ne învaţă Sfânta Scriptură - le recomand
tuturor să citească măcar Noul Testament - mântuirea omului este o luptă şi o
transformare continuă, în care îşi dau mâna voinţa omului cu harul şi puterea
lui Dumnezeu. Vremurile pe care le trăim sunt grele - şi nu vor veni vremuri
mai bune - iar Biserica se întâlneşte cu multe provocări, atât din interior,
prin membrii ei, cât şi din exterior. Viaţa omului în veacul XXI este agitată,
iar el nu mai are liniştea şi timpul ca să se oprească şi să se gândească la
cele de Sus. Puţini dintre cei ce-şi zic creştini reuşesc să se oprească şi
să-l caute pe Dumnezeu cu adevărat; cine caută cu răbdare descoperă o altă viaţă.
Începutul vieţii cu Dumnezeu şi urmarea lui
Hristos şi a Sfinţilor Săi stă în voinţa omului. Apoi vine Harul lui Dumnezeu
şi începe lupta cu vechiul eu. Este
o luptă grea şi frumoasă, este lupta dusă de Sfinţi de-a lungul timpului, este
lupta care duce la cununa mântuirii.
sursa : http://www.odaiadesus.ro